Angst

Ved angst er det ekstremt viktig å jobbe med bevissthet. Angst inntreffer når noe vi ikke vil vedkjenne vaker i bevisstheten. For å bli kvitt angst er det avgjørende at vi aksepterer det som finnes i oss – det som vi egentlig ikke vil tenke på.

Etter Luksusfellen-programmet med deltakeren som nærmest hadde fakturafobi kontaktet to personer meg for å få hjelp med å redusere angsten sin. Begge fikk anbefalinger på psykologer der de bor, men jeg svarer her slik at flere kan få hjelp.

Angst er et symptom. Et tegn på noe. Likt ringer i vann viser at noe på dypet har brudt overflaten.

Når vi så vidt tenker på dette «noe» reagerer kroppen med angst. Grunnen er at vi opplever å ikke ha kontroll over dette «noe».

En klient beskrev det bra: Angst likner følelsen som ruser gjennom kroppen om du vipper på en stol, og så vipper du litt for langt. Kroppen reagerer umiddelbart på opplevelsen av manglende kontroll.

Fysiologisk kjenner man på hormonet adrenalin som pumpes ut i kroppen. Adrenalin hjelper kroppen med å mobilisere krefter for aktivitet. Problemet oppstår når du opplever at angst inntreffer uten grunn, og at du er i en situasjon som ikke tillater fysisk aktivitet.

 

Det du må gjøre er å jobbe med deg selv og svare på spørsmålet: Hva er det jeg ikke kan vedkjenne meg?

Ofte handler det om skam eller skyld. I deg har du noe som du skammer deg over eller kjenner skyldfølelse for. Dette «noe» vil du ikke vedkjenne deg. I noen situasjoner så vaker dette i bevisstheten og da inntreffer angst. Hva er det du skammer deg over eller kjenner skyld for?

Når du kjenner angst neste gang, så si til deg selv: Angsten kommer fordi jeg såvidt tenker på det jeg skammer meg over eller kjenner skyld for. Stemmer det at du burde fortsette å skamme deg eller kjenne skyld? Hvis du kommer frem til at det faktisk er sant, så må du gjøre opp for deg. Stemmer det ikke – skammen og skyldfølelsen kommer fra et tidspunkt tidligere i livet som ikke stemmer i dag – så må du akseptere at du på det tidspunktet kjente skam/skyld, men at du i dag ikke lengre kan klandres.

Hver gang du kjenner angst så sier du til deg selv: «Angsten kommer når jeg ikke vil tenke på det. Nå vet jeg (noenlunde) hva det dreier seg om. Jeg kan tenke på det. Jeg behøver ikke angsten lengre».

Så forsøker du å gjøre noe fysisk aktivt for å frigjøre kroppen fra adrenalinet som har blitt pumpet ut i kroppen din. Dette kan være alt fra å løpe deg en tur hvis du har mulighet til det, eller gå en rask liten runde. Du kan du ta sit-ups, push-ups, knebøy etc hvis det er mulig. Hvis dette ikke går rent praktisk kan du prøve å stramme alle muskler i kroppen i ti sekunder, slippe, og så stramme på nytt. Hvis heller dette ikke er mulig kan du som siste mulighet presse tommel mot pekefinger i ti sekunder, slippe og så presse på nytt.

En annen klient sa: «Det er den tullete angsten min». Jeg svarte: «Det er det den er, tullete!». Angst er et symptom på noe du ikke vil vedkjenne deg. Når du klarer å akseptere det som er i deg så «behøves» ikke angsten lengre.

I kognitiv terapi er den klassiske behandlingen at du skal legge merke til hva du automatisk tenker (ofte en negativ tanke) og så skal du ta en realitetssjekk på den tanken, og prøve å erstatte den med en mer sannsynlig én.

F eks: Hvis jeg treffer noen kjente på kjøpesenteret nå og de spør meg hva jeg gjør her på dagtid, så tenker de: Du er en snylter på samfunnet som ikke er i jobb! «Alle kritiserer meg» er den automatiske negative tanken.

De mer realistiske er: «De bryr seg om meg» eller «De lurer på hvordan det går med meg» eller «De er opptatte av at jeg ikke skal spørre dem om hvorfor de er her på dagtid, og det er derfor de spør meg først!»

Du aksepterer at din automatiske negative tanke er hva den var, men du velger å ikke tro på den. Hver gang angsten kommer så gjentar du samme øvelse.

I det som kalles psykodynamisk terapi vil man også se på personligheten din og forsøke å identifisere hva som er grunnen til at du får din negative automatiske tanke. Hva er det i ditt liv som har gjort at du aldri føler deg god nok? Hvorfor er du redd for å bli avslørt?

Skjønner du dette så kan du lettere bryte de negative tankene når de kommer. Angsten blir mer håndterbar fordi du forstå at den er resultat av noe hos deg du frykter er sant, men som ikke lengre er aktuelt.

 

About robertspeare

Robert Speare er psykolog, spesialist i klinisk voksen psykologi i Norge og i Sverige. Han jobber med utvelgelse til Forsvaret og andre bedrifter, samt hjelper mennesker med psykoterapi og coaching. Han driver Norges største bemanningsselskap som leier ut psykologer til offentlige instanser og private aktører.

One response to “Angst”

  1. Marianne Schløsser Møller says :

    Utrolig god måte og beskrive angstens vesen og uttrykksform, Robert Speare. De ofte underbevisste konfliktene og prosessene bak symptomer som angst, klarer vi egentlig ikke alltid vedkjenne oss eller tåle/romme fordi det er så ubehagelig og vondt. Angsten blir en slags varsel eller budbringer til oss selv når noe inni oss vil frem i lyset- i vår våkne klare bevissthet. Vi trenger egentlig se etter/akseptere hva som rører seg inni oss- bakenfor- når angsten er der. Hva skal vi lære om oss selv, har vi et automatisert reaksjonsmønster når angsten slår til?
    Hilsen en psykolog som jobber daglig med folk med angst og stortrives med et så viktig arbeide, samt prøver følge egen indre uro som veiviser til noe viktig i meg selv også

Legg igjen en kommentar

