Steg 5: Bevissthet

«Hvorfor vil jeg være dårlig?» spurte en klient.

Jeg identifiserte meg umiddelbart med spørsmålet.

«Det er nok mange som har behov for å avreagere ved å gjøre det de vet ikke er bra for dem», svarte jeg.

Er du én som «vil være dårlig» etter at du «har vært så flink» ligger løsningen etter min mening i å forsøke å forstå hva som ligger til grunn for behovet. Dette er en prosess ikke ulik den jeg har beskrevet i foregående steg og som leder frem til bevisstgjøring.

Etter at spørsmålet ble stilt har jeg forhørt meg med bekjente.

En del, som personlighetsmessig trolig likner både klienten og meg, svarte bekreftende. «Jeg forsøker å være flink – og ikke spise så mye chips og godterier. Da er det utrolig deilig å ikke bry seg. Mumse løs, selv om jeg får dårlig samvittighet etterpå», eller «Nå har jeg nesten klart å slutte å røyke, men på fest så unner jeg meg en selv om jeg vet det bare blir være uka etter», eller «Jeg har trent tre ganger i uken siden nyttår, men i vinterferien ble det bare gode middager og rødvin, så jeg har ikke kommet i gang etter det», eller «Jeg jobber så hardt, at jeg bare må tillate meg å spise det jeg føler for – selv om jeg vet at det ikke er sunt.»

I morgendagens episode av Luksusfellen forsøker jeg å hjelpe en flink student som nærmest hadde et behov for å være dårlig på å ta hånd om privatøkonomien.

Kan det være slik at han som student alltid måtte være så flink at på en måte var tiltrukket av å ta dårlige økonomiske beslutninger? Du får vurdere selv ved å se på Luksusfellen i morgen kl 20.30 på TV3 eller på TV3play.no etter programmet er sendt.

 

 

 

 

 

About robertspeare

Robert Speare er psykolog, spesialist i klinisk voksen psykologi i Norge og i Sverige. Han jobber med utvelgelse til Forsvaret og andre bedrifter, samt hjelper mennesker med psykoterapi og coaching. Han driver Norges største bemanningsselskap som leier ut psykologer til offentlige instanser og private aktører.

Legg igjen en kommentar

