Å gjøre noe nytt

Tar man ansvar for sine handlinger så kommer man til et punkt hvor du gjør noe nytt. Selv har jeg begitt meg vesentlig utenfor komfortsonen med ny rolle som psykolog i TV3 sitt program Luksusfellen som vises i morgen, onsdag 17 februar kl 20.30. I det første programmet forsøker jeg å vise at vi alle kan bli bedre på å legge merke til følelsene våre, men ikke reagere automatisk slik vi pleier på dem. Ved problemer i livet er det slik at vi «tror» på følelsene våre. «Jeg får det ikke til», «problemene er uløselige», «det vil aldri bli bedre». Det vi må gjøre er å akseptere følelsene, men ikke «tro» på dem. Vi må legge merke til dem, men forsøke å gjøre noe nytt. Lytte til fornuften istedenfor følelsene. Det er hovedpoenget mitt til deltakeren i første program av Luksusfellen, og det er ikke helt ulikt det som førte til min egen beslutning om å stille som ny programleder. Kommenter gjerne i bloggen hva du syns om de råd og innspill som jeg kommer med som programleder. Det er viktig for meg å høre dine synspunkter!

About robertspeare

Robert Speare er psykolog, spesialist i klinisk voksen psykologi i Norge og i Sverige. Han jobber med utvelgelse til Forsvaret og andre bedrifter, samt hjelper mennesker med psykoterapi og coaching. Han driver Norges største bemanningsselskap som leier ut psykologer til offentlige instanser og private aktører.

Legg igjen en kommentar

